Pasi-Jakelut Oy

JYSK – päämediana yli 50 kertaa vuodessa jaettava suora

  • Myymälöitä on kaikkiaan yli 2 500 peräti 49 maassa ja työntekijöitä noin 22 000
  • Vuoden 2017 liikevaihto oli 130 M€, missä kasvua oli 18,5 prosenttia
  • Päämedia osoitteeton suora
  • Jaetaan 53-54 kertaa vuodessa
  • Suurin painos 2,1 miljoonaa
  • Pienin painos 1,7 miljoonaa
  • Yhteinen painosmäärä 118 miljoonaa

Suoralla luodaan mielikuvia, yllätetään asiakas ja aktivoidaan tarjouksilla. Lisäksi Jysk käyttää markkinoinnissaan TV-mainontaa, digitaalista markkinointia, printtimainontaa sekä sosiaalista mediaa, esimerkiksi bloggaritapahtumia.

JYSK kasvaa vaikka alan markkinat laskevat

Huimalla kasvu-uralla kiitävä JYSK on uransa aikana osoittanut konkreettisesti suoramarkkinoinnin voiman. Lue miten avajais-suora toi ennätysasiakkaat!

Jotkut sanovat suoraa vanhanaikaiseksi, mutta me näemme sen kiistattoman tehon joka kerta, kun mainoslehti on jaettu asiakkaille, sanoo JYSK-Suomen maajohtaja Ville Velin.

JYSK on kansainvälinen ketju, jonka johtavana teemana on ”Sleeping and Living”; tuotteita nukkumiseen ja elämiseen siis. Ehdottomana vahvuutena ovat alusta pitäen olleet patjat, peitot ja tyynyt, mutta nyt ovat tulleet entistä vahvemmin mukaan myös muut tuotteet, kuten huonekalut. Tämä tekee JYSKistä myös sisustamiseen panostavan kauppaketjun, nukkumista tietenkään unohtamatta.

Pitää paikkansa. Kehitämme tuotevalikoimaamme tarjoamalla inspiroivia sisustamisen ratkaisuja. Tuotteet ovat edelleen edullisia, mutta menemme ehdottomasti laatu edellä. Laatu on meille todella tärkeä asia. , Ville Velin sanoo.

JYSKin brändi on kehittynyt hyväksi, vaikka mainonnan painopiste on koko ajan ollut taktisessa markkinoinnissa. Meidät tunnetaan kautta Suomen ja maine on hyvä. Tämän maineen säilyttäminen edellyttää tuotteiden korkeata laatua. Hyväkään markkinointi ei nimittäin kanna, jos tuotteet eivät vastaa asiakkaiden laatuodotuksia,  JYSK Suomen markkinointipäällikkö Riikka Leskinen, toteaa.

118 miljoonaa mainoslehteä vuodessa

Mainonnan ja markkinoinnin trendien ja ajan uskomuksien mukaan on yllättävää, että reilu 20 vuotta sitten Suomeen rantautunut kansainvälinen kauppaketju on tänään kannattavin ja kasvavin asumiseen liittyvien kodin tuotteiden kauppaketju, vaikka painopiste on koko ajan ollut taktisessa mainonnassa. Se ei ole estänyt luomasta tunnettua brändiä.

Suora on meidän tärkein yksittäinen media, ja jos esimerkiksi talousmediassa laajasti julkisuutta saavia nykymarkkinoinnin asiantuntijoita olisi uskominen niin meidänhän pitäisi markkinointistrategiallamme olla yrityksenä jo konkurssin partaalla, Ville Velin hymähtää.

Totuus kuitenkin on, että suora toimii. Me myös panostamme siihen todella voimakkaasti. Osoitteettomana suorana jaettava mainoslehtemme ilmestyy yli 50 kertaa vuodessa. Yleensä painos on 2,1 miljoonaa kappaletta, suppeimmillaankin 1,7 miljoonaa. Tämä tarkoittaa, että yhteenlaskettu painosmäärä on peräti 118 miljoonaa vuodessa, Riikka Leskinen sanoo.

Pitkäjänteistä suunnittelua

Leskisen mukaan JYSKin markkinointi on erittäin suunnitelmallista. Tästä kertoo erinomaisesti sekin, että jo tämän vuoden alussa olivat markkinointisuunnitelmat valmiina pitkälle vuoteen 2019. Suoran lisäksi paletissa on televisiomainontaa, digitaalista markkinointia kuin myös printtimainontaa sekä sosiaalista mediaa.

Kun kaikki on valmiiksi suunniteltu ja ennakoitu, meidän ei tarvitse hätiköidä. Toisaalta voimme tietenkin tarpeen mukaan varioida ja reagoida uusiin tilanteisiin. Tämä käy helposti, koska vahva perussuunnitelma on luotu, Leskinen toteaa.

Kansainvälisenä yrityksenä on päämiehen vahva tuki. Myytävät tuotteet ovat pääosin samoja kaikissa 50:ssä maassa, missä JYSK toimii, samoin suurimmat kampanjalähdöt. Mainoslehdet tehdään oman organisaatiomme voimin. Mukana tekemässä on Tanskan pääkonttorin ohella oma Suome tiimi, joten aina voidaan ottaa huomioon omat paikalliset  tarpeet.

Hänen mukaansa onnistumisen viimeisenä takuumiehenä on ollut alusta lähtien Suomen Suoramainonta niin luotettavana jakelijana kuin yhteistyön kehittäjänäkin.

Olemme olleet yhteistyöhön erittäin tyytyväisiä ja SSM on pystynyt vastaamaan tarpeisiimme, Leskinen toteaa.

Sopeudumme yhteen jakopäivään

SSM:n pitkäaikaiseen kahdesti viikossa -järjestelmään on nyt tullut muutos, mihin myös JYSKin on sopeuduttava. Onko tämä ongelma, siitä kertovat Velin ja Leskinen näin.

Asia on mielle vielä uusi ja suhtaudumme asiaan periaatteessa myönteisesti ja pyrimme hakemaan siitä myös uusia mahdollisuuksia.

Kun tarjouslehti tuli viikonlopuksi, se kantoi aina myös alkuviikkoon ja toi myymälöihin jonkin verran kiirettä ja paineita. Nyt voimme paremmin panostaa alkuviikosta muuhun välttämättömään työhön ja siten valmistautua  loppuviikon asiakasvirtaan, mikä alkaa näkyä heti, kun keskiviikkona tehtävä jako on tehty.

Eli tämä on meille myös tehostamisen mahdollisuus, jota voimme hyödyntää asiakaspalvelun kehittämisessä. Se on tärkeää, koska myyjämme ovat erittäin motivoituneita ja palvelualttiita. Nyt heille jää ehkä entistäkin paremmin aikaa panostaa asiakkaiden palvelemiseen.

Suomessa jo lähes 80 myymälää

JYSKin kasvu valtakunnalliseksi toimijaksi on ollut nopeaa. Myymälät kattavat koko maan ja kuluvan vuoden aikana avataan jo 78. myymälä.

Tämä tarkoittaa myös sitä, että suoramainosten jakelun on oltava koko maan kattavaa. Jokaisen myymälän lähiympäristö on katettava jakelulla. Sen on toimittava, koska sen varaan on toimintamme rakennettu, Riikka Leskinen toteaa.

JYSK menestyy erinomaisesti sekä kansainvälisesti että Suomessa

Myös Suomessa JYSKin luvut ovat erinomaiset. Viime vuoden liikevaihto oli 130 M€, missä kasvua oli 18,5 prosenttia. Kaikki tuoteryhmät kasvoivat vuoden 2017 tilikaudella. Eniten sisustus- ja taloustuotteet, 29 %. Erityisen merkittävää tässä on se, että alan kehitys on ollut laskeva. Toiminta on erittäin kannattavaa, liikevoiton ollessa yli 12 M€. Myös tämä oli kasvava, Ville Velin kertoo.